Umowa ubezpieczenia
1.Cechy umowy ubezpieczenia,
Umowa ubezpieczenia od strony prawnej jest to taka umowa, w której jedna strona - ubezpieczający zobowiązuje się płacić składkę w zamian za co druga strona - ubezpieczyciel zobowiązuje się świadczyć ochronę ubezpieczeniową, tj. być w gotowości do wypłaty odszkodowania przez określony czas i wypłacić je w razie zajścia umówionego zdarzenia (zdarzenie ubezpieczeniowe).
Umowę tę charakteryzują następujące cechy:
Pytania utrwalające:
2.Podmioty występujące w umowie ubezpieczenia
Stronami każdej umowy ubezpieczenia według kodeksu cywilnego są:
I. Ubezpieczyciel – podmiot posiadający licencję na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, nazywany jeszcze w wielu aktach prawnych - zakładem ubezpieczeń oraz
II. Ubezpieczający - osoba fizyczna, prawna, bądź quasi-prawna, która zawiera umowę ubezpieczenia.
Poza wymienionymi stronami umowy bezpośrednio zawierającymi umowę ubezpieczenia uczestnikami powstałego stosunku prawnego mogą być także inne podmioty:
A.Ubezpieczony – ubezpieczonym nazywamy podmiot, którego interes ubezpieczeniowy jest objęty ochroną z woli ubezpieczającego. Jeżeli ubezpieczający zawiera umowę dla siebie (jest wtedy zarówno ubezpieczającym jak ubezpieczonym) mówimy wtedy o ubezpieczeniu na własny rachunek. Jeśli jednak przedmiotem umowy jest interes innego podmiotu (np. mienie, życie) umowa jest zawarta na cudzy rachunek (ubezpieczonego).
B. Poszkodowany – jest to pojęcie zbiorcze i bardzo szerokie. W znaczeniu ubezpieczeniowym może dotyczyć każdego, kto jest dotknięty skutkami zdarzenia losowego, a nawet jedynie uprawniony do odszkodowania. Poszkodowanym może być:
C.Beneficjent - podmiot na rzecz którego będzie dokonywana płatność z tytuły gwarancji ubezpieczeniowej. Beneficjentem nazywa się też uprawnionego w Ubezpieczeniowym Funduszach Kapitałowych.
Treść umowy ubezpieczenia określa obowiązki stron.
Obowiązki ubezpieczającego
Obowiązki zakładu ubezpieczeń:
Pytania utrwalające:
3.Zawarcie umowy, odstąpienie od umowy, rozwiązanie umowy
Zawarcie umowy ubezpieczenia następuje na zasadach zbliżonych do kodeksowych. Aby nastąpiło ubezpieczający i ubezpieczyciel muszą złożyć zgodne oświadczenia woli. Najczęściej zawarcie umowy ubezpieczenia następuje w trybie ofertowym, ale umowa ubezpieczenia może być zawarta także w trybie rokowań lub przetargowym.
A.Tryb ofertowy przeznaczony głownie dla klienta masowego polega na tym, że ubezpieczający składa ofertę w postaci wypełnionego i podpisanego wniosku ubezpieczeniowego. Wyróżniamy tryb ofertowy prosty oraz złożony.
B.Tryb negocjacji – znajduje zastosowanie głównie w dużych umowach ubezpieczenia podmiotów gospodarczych. Zawarcie umowy następuje wtedy, gdy strony wspólnie uzgodnią treść poszczególnych postanowień umowy. Często używane są dodatkowe klauzule umowne (tzw. brokerskie). Zwykle wtedy umowa ubezpieczenia przyjmuje formę pisemnego porozumienia (np.: umowa ubezpieczenia floty pojazdów).
C.Tryb przetargowy – spotykamy prawie wyłącznie w ubezpieczeniu sektora publicznego (tu obowiązuje ustawa prawo zamówień publicznych). Zawarcie umowy następuje z inicjatywy ubezpieczającego, który poszukując ochrony zmierza do uzyskania najkorzystniejszych warunków ubezpieczenia. W tym celu organizuje przetarg określając swoje potrzeby w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). W toku procedury przetargowej składane są w określonym terminie oferty ubezpieczycieli, które następnie podlegają ocenie organizatora. Zamówienia publiczne są wysoce sformalizowane i obszernie uregulowane w ustawie prawo zamówień publicznych.
Od oferty należy odróżnić zapytanie ofertowe (łac. invitatio ad offerendum). Zapytanie ofertowe najcześciej pojawia się w procedurze brokerskiej jako tzw. slip ofertowy. Slip oprócz zapytania ofertowego zawiera zwykle propozycje dotyczące oczekiwanego zakresu oferty ubezpieczyciela. W odpowiedzi na slip ofertowy ubezpieczyciel przysyła ofertę zawarcia ubezpieczenia.
Odstąpienie od umowy ubezpieczenia. Ze względu na to, że umowa ubezpieczenia majątkowego jest zwykle zawierana na okres 1-go roku i w czasie jej trwania nie ma możliwości jej wypowiedzenia, ustawodawca daje ubezpieczającym możliwość wycofania się z umowy ubezpieczenia dobrowolnego tuż po jej zawarciu (na wypadek gdyby ten się „rozmyślił”). Kodeksowej możliwości odstąpienia nie ma w przypadku umów zawartych na okres krótszy niż 6 miesięcy oraz w przypadku ubezpieczeń obowiązkowych. Termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy zależy od statusu prawnego ubezpieczającego oraz od trybu jej zawarcia. Przedsiębiorcy mają krótki termin na odstąpienie, który wynosi 7 dni. Osoby nie prowadzące działalności (tj. konsumenci) mają na odstąpienie dni 30. Podobny termin 30 dniowy daje konsumentom ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta w przypadku gdy zawierają oni umowę na odległość (telefonicznie, internetowo), przy czym ta ostatnia możliwość dotyczy również ubezpieczeń obowiązkowych.
Watro pamiętać: odstępując od umowy nie musimy podawać żadnej przyczyny.
Rozwiązania umowy ubezpieczenia majątkowego zasadniczo następuje wraz z upływem okresu na jaki zawarto ubezpieczenie (zwykle 1 rok). Wcześniej takiej możliwości zasadniczo nie ma. Wyjątki dotyczą dwóch szczególnych sytuacji:
Pytania utrwalające:
4.Ubezpieczenie na cudzy rachunek i na rzecz osoby trzeciej
Kodeksy cywilny zna konstrukcję ubezpieczenia „na cudzy rachunek”. Jak już wspomnieliśmy oznacza to możliwość powierzenia interesu jednej osoby (mienie, życie, odpowiedzialność cywilna) do ubezpieczenia innej osobie (np.: najemca ubezpiecza biuro na rzecz właściciela budynku). Konstrukcja ta zdecydowanie uelastycznia umowę ubezpieczenia, jednocześnie jednak powoduje jej skomplikowanie podmiotowe.
W przypadku gdy mamy do czynienia z umową ubezpieczenia majątkowego zawieraną na cudzy rachunek dysponent tej umowy, tj. ubezpieczający może miedzy innymi:
Co do zasady jednak w umowie na cudzy rachunek świadczenie jest wypłacane ubezpieczonemu. Dysponent ochrony – tj. ubezpieczony – może tego świadczenia żądać od ubezpieczyciela o ile inaczej nie uzgodnił z ubezpieczającym. Zmiana tego uzgodnienia jest możliwa aż do chili zajścia zdarzenia (wypadku) ubezpieczeniowego. Inne uprawnienia ubezpieczonego, to np.:
Pozostawanie w roli ubezpieczonego związane jest też z obowiązkami. Ustawodawca traktuję ubezpieczonego tak samo jak ubezpieczającego we wszystkich obowiązkach (tj. deklaracji ryzyka, notyfikacji jego zmian, zakazu sprowadzania zdarzeń z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa, jak i związanych procedura likwidacyjną) za wyjątkiem obowiązków składkowych.
Umowa ubezpieczenia osobowego (wypadkowego - NW, na życie) ma dwie specyficzne cechy powodujące, że zawarcie jej na cudzy rachunek staje się dużo bardziej złożone niż w ubezpieczeniach majątkowych.
Pytania utrwalające:
Czy umowa ubezpieczenia budynku zawarta na rachunek właściciela może przewidywać wypłatę na rzecz najemcy lokalu?
5.Funkcjonowanie wzorców umownych, ogólne warunki ubezpieczenia
Wzorcem umownym nazywamy w szczególności regulaminy, wzory umów i najważniejsze dla ubezpieczeń - ogólne warunki umów. Funkcjonowanie wzorców umownych sprawia wiele problemów w sferze ochrony konsumentów. Są one tworzone i proponowane przez przedsiębiorców i interes konsumentów rzadko jest w nich brany pod uwagę. Jednak współczesny obrót gospodarczy nie może się bez nich obejść. Trudno sobie wyobrazić jego funkcjonowanie w oparciu o umowy indywidualnie tworzone za każdym razem przez strony. Konieczny jest zbiór klauzul lub wzorzec treści umowy ułatwiający stronom ułożenie relacji umownych.
Akceptując używanie ogólnych warunków (na nich się skupimy) musimy odpowiedzieć na pytanie o ich umiejscowienie wobec umowy. Zakładając, że stanowią jej część zyskiwały by bardzo wysoką rangę prawną (umów należy bezwzględnie dotrzymywać). Co jednak w związku z tym, że często są one akceptowane mechanicznie i bez zapoznania z treścią byłoby niejednokrotnie krzywdzące dla drugiej strony. Zakłada się zatem, że ogólne warunki nie stanowią elementu składowego umowy, a jedynie coś zewnętrznego. Tym samym muszą się one podporządkować nadrzędnej woli stron zawartej we wniosku i polisie.
Moc prawna ogólnych warunków bierze się albo z ich udostępnienia albo wręczenia drugiej stronie przed zawarciem umowy. Możliwość posłużenia się ogólnymi warunkami przez niewątpliwie tańsze i łatwiejsze udostępnienie (np.: w internecie, na tablicy ogłoszeń) jest ograniczone jedynie do umów dnia codziennego i to pod warunkiem powszechności takiego zwyczaju (np. regulamin w tramwaju MPK). W przypadku umowy ubezpieczenia powyższe wymogi nie są spełnione. To oznacza, że ubezpieczyciel chcąc powołać się na ogólne warunku musi udowodnić faktyczne ich wręczenie drugiej stronie przed zawarciem umowy. Przy czym nie wystarczy samo pokwitowanie (złożone np. na polisie), bez rzeczywistego wręczenia.
W ubezpieczeniach za umowę w sensie formalnym uważamy:
Należy jednak pamiętać, że ogólne warunki mają najniższą rangę z pośród wymienionych trzech dokumentów. W przypadku braku zgodności decydują dwa pierwsze, w tym zwłaszcza wniosek ubezpieczającego (oferta). W razie sprzeczności z prawem, któregoś z postanowień OWU jest ono nieważne. Postanowienie umowne może też być decyzją Prezesa UOKiK lub wyrokiem sądu (Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) uznane za zabronione, a tym samym niewiążące dla konsumenta.
Prawo ubezpieczycieli do posługiwania się ogólnymi warunkami wynika z ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Ustawa ta narzuca jednak wiele wymogów jakie muszą spełnić ubezpieczyciele chcąc posługiwać OWU się przy zamieraniu umów ubezpieczenia. Oprócz faktycznego wręczenia ubezpieczającemu OWU przez ubezpieczyciela (nie wystarczy sam fakt potwierdzenia ich odebrania, to mus mieć miejsce faktycznie) te muszą być ponadto jednoznaczne i zrozumiałe. Wymóg ten jest bardzo opornie realizowany przez ubezpieczycieli. OWU na naszym rynku są często bardzo rozbudowane, pisane skomplikowanym językiem i zawierają praktycznie nieczytelne dla ubezpieczającego odwołania do innych jednostek redakcyjnych. Z tego to powodu ustawodawca jasno stwierdza, że wszelkie wątpliwości interpretacyjne muszą być rozstrzygane na korzyść ubezpieczającego, ubezpieczonego i innych osób uprawnionych z umowy ubezpieczenia.
Problem zrozumiałości OWU dla przeciętnego konsumenta próbuje się rozwiązać od dłuższego czasu. Ustawa o działalności ubezpieczeniowej wprowadziła obowiązek zamieszczenie przed OWU tabelarycznej informacji na temat tego które postanowienia zawierają: przesłanki wypłaty odszkodowania, ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania, koszty oraz wszelkie inne obciążenia, wartość wykupu ubezpieczenia.
Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wprowadziła dalsze obowiązki informacyjne mające poprawić czytelność ogólnych warunków. Ubezpieczający ma wraz z OWU otrzymać tzw. ustandaryzowany dokument (zwany również kartą produktu), tj. zwarty najlepiej jednostronicowy arkusz zawierający miedzy innymi: informację o rodzaju ubezpieczenia; opis ochrony ubezpieczeniowej; sposób opłacania składek i okresy płatności; wyłączenia odpowiedzialności; obowiązki na początku i w czasie trwania umowy; sposób rozwiązywania umowy i inne.
Wspomniana ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej określa również mima treści ogólnych warunków ubezpieczycieli. Przy czym minima te są inaczej określone w zależności od rodzaju ubezpieczenia, działu oraz grupy. Najbardziej rygorystyczne zasady dotyczą umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (dział I grupa 3).
Pytania utrwalające:
6.Problematyka niedozwolonych postanowień umownych,
Umowa ubezpieczenia przyjmuje niekiedy charakter konsumencki, tj. wtedy gdy jej stroną jest konsument. Warto przypomnieć, że w ubezpieczeniach pojęcie konsumenta obejmuje również przedsiębiorców prowadzących działalność osobiście (jako indywidualnych przedsiębiorców, bądź jako spółka cywilna). W szczególności ma to znaczenie dla problematyki niedozwolonych postanowień umownych.
Umowy zawierane przy użyciu wzorców umownych (w tym ogólnych warunków) praktycznie nie pozostawiają konsumentowi żadnej możliwości ingerencji w ich treść. Są one zawierane przez tzw. „przystąpienie”, gdzie ten ma wybór albo umowę zawrzeć taką jaka jest, albo jej nie zawierać. Nieprzyjaźnie zredagowane, bardzo obszerne i pisane skomplikowanym językiem ogólne warunki, regulaminy lub wzorce umów sprawiają ubezpieczonym przykrą niespodziankę, odkrywaną zwykle dopiero gdy przychodzi do wypłaty odszkodowania. Z tego względu ustawodawca tworzy cały obszerny system ochrony konsumenckiej. Jest on umiejscowiony w kodeksie cywilnym i w innych aktach prawnych. Regulacja kodeksowa składa się z czterech ważnych konstrukcji normatywnych:
Pytania utrwalające:
7. Formalny i materialny bieg umowy ubezpieczenia
Umowy ubezpieczenia są zawierane na różne okresy. Umowy ubezpieczenia mienia z reguły są zawierane na rok. Inne terminy spotyka się w związku np.: z budową, czy z transportem. W ubezpieczeniach osobowych mamy dużo większą różnorodność terminów umów. Spotyka się tu umowy wieloletnie, umowy zawarte na czas nieokreślony, ale i umowy krótkoterminowe (np. na czas podróży zagranicznej). Co do zasady strony umowy ubezpieczenia mogą ustalić jej okres dowolnie. Jedyne ustawowe ograniczenie okresu ubezpieczenia dotyczy umów ubezpieczenia obowiązkowego, które można zawrzeć jedynie na okres 12 miesięcy (dokładnie 12 miesięcy bez jednego dnia tj. np.: od 1 lutego do 31 stycznia).
Również określenie początku umowy ubezpieczenia jest sprawą stron. Często zdarza się, że początek jest określony datą późniejszą niż data zawarcia umowy (np. ktoś przyszedł wcześniej aby wznowić OC – umowę zawarto 15 stycznia z okresem od 1 lutego do 31 stycznia).
W razie gdyby co do początku okresu umownego (tzw. polisowego) powstały wątpliwości (np.: strony nie określiły go w umowie) kodeks cywilny proponuje uważać umowę ubezpieczenia za zawartą w chwili wręczenia drugiej stronie polisy. Gdyby się jednak okazało, że to co ubezpieczający otrzymał na polisie odbiega od tego czego sobie życzył we wniosku (np.: inna suma ubezpieczenia, udział własny) umowa nie będzie zawarta z chwilą wręczenia. Nastąpi to dopiero dzień po upływie dodatkowego 7-dniowego terminu na ewentualny sprzeciw jaki musi wyznaczyć firma ubezpieczeniowa, chcąc móc się powoływać na te postanowienia. Okres polisowy jest ważny w kwestii obowiązków stron (np.: zapłata składki, założenia dodatkowych zabezpieczeń).
Ważne: Czym innym jest „okres polisowy” umowy ubezpieczenia, tj. jego bieg formalny, czym innym zaś jest okres ponoszenia odpowiedzialności przez ubezpieczyciela, czyli tzw. bieg materialny umowy.
Również i w kwestii okresu ponoszenia odpowiedzialności strony umowy ubezpieczenia mają co do zasady pełną swobodę. Najprościej jest ustalić okres odpowiedzialności tożsamy z okresem umownym. Odstępstwa od tej reguły są jednak dość częste. Typowym przykładem niezgodności formalnego o materialnego okresu ubezpieczenia jest tzw. karencja. Polega ona na tym, że mimo rozpoczęcia formalnego biegu umowy (polisowego) odpowiedzialność za pewne zdarzenia pojawi się dopiero w późniejszym czasie. Karencję zastrzega się z tego powodu, że pewne zdarzenia mogą się już wcześniej realizować (np.: 7-14 dni karencji na powódź, wiosenne przymrozki, 9 miesięcy karencji na urodzenie dziecka).
Inna przykładem niezgodności okresów to odpowiedzialność przedumowna. Nie jest to wprawdzie sytuacja zbyt częsta, niemniej możliwa. Ochrona ubezpieczeniowa (odpowiedzialność) może zostać udzielona wstecznie, tj. zanim jeszcze strony zawarły umowę. W ubezpieczeniach obowiązkowych takie zastrzeżenie umowne jest to zabronione, jednak w dobrowolnych taka możliwość istnieje. Warunkiem odpowiedzialności ubezpieczyciela jest jednak brak wiedzy stron o wypadku ubezpieczeniowym.
Tak jak przy biegu formalnym umowy w przypadku wątpliwości odwoływaliśmy się do faktu doręczenie polisy ubezpieczeniowej, tak w kwestii odpowiedzialności (o ile strony inaczej nie postanowią) odwołujemy się do faktu zapłaty składki ubezpieczeniowej. Składka jest ekwiwalentem odpowiedzialności i stąd jej tak istotna rola. Jeśliby więc strony nie ustaliły okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela w umowie przepis wiąże ją z uiszczeniem składki. Odpowiedzialność powstanie wtedy dzień po jej uiszczeniu. W tradycji ubezpieczeniowej zapłata składki lub pierwszej raty była wręcz symboliczna i agent ubezpieczeniowy pobierał ją w gotówce, co oznaczało początek odpowiedzialności od dnia następnego.
Częstym problemem w ubezpieczeniach jest niezapłacenie składki lub jej raty przez ubezpieczającego mimo zobowiązania się do tego w umowie i rozpoczęcia okresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Mimo niewykonania obowiązków składkowych przez ubezpieczającego odpowiedzialność ubezpieczyciela nie ustaje. Ten chcąc uniknąć ponoszenia odpowiedzialności „za darmo” musi złożyć odpowiednie oświadczenie rozwiązujące umowę. I tak:
Za okres ponoszonej odpowiedzialności ubezpieczyciel ma prawo wyegzekwować składkę od ubezpieczającego.
Pytania utrwalające:
8.Suma ubezpieczenia, wartość ubezpieczeniowa, suma gwarancyjna
Drugim parametrem określającym ryzyko ubezpieczyciela (oprócz czasu, o którym wyżej) jest jego maksymalny rozmiar kwotowy. Ponieważ każde zawarte ubezpieczenie wymaga od ubezpieczyciela utworzenia odpowiednich rezerw na wypadek ewentualnej szkody ten musi znać maksymalny rozmiar swojej odpowiedzialności. W tym celu przy ubezpieczeniu mienia określa się sumę ubezpieczenia stanowiącą maksymalną kwotę jaką ubezpieczyciel będzie musiał wypłacić. Suma ubezpieczenia służy również do określenia składki ubezpieczeniowej.
Jednak dla ubezpieczonego najważniejsze jest by odszkodowanie jakie otrzyma pokryło szkodę której doznał. Dlatego też dla niego istotna jest wartość ubezpieczonego mienia (tzw. ubezpieczeniowa). Do kwestii wartości ubezpieczeniowej można podejść na dwa sposoby:
Jeszcze inne problemy pojawiają się w ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej (OC). I tam podobnie jak w ubezpieczeniu mienia musimy brać pod uwagę rozmiar maksymalnej szkody określając sumę gwarancyjną (górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela). Musimy jednak pamiętać, że w naszym prawie odpowiedzialność cywilna nie jest co do zasady limitowana. Tak więc szkoda z ubezpieczenia OC może co do zasady osiągnąć dowolnie wielki rozmiar. Statystyka podpowiada nam jednak, że zwykle szkody z OC zamykają się w kwotach zależnych od skali działalności i potencjału szkodzenia danego podmiotu. Ustalona poprzez obserwacje przeszłości suma gwarancyjna może okazać się jednak zbyt niska. To zaś oznacza, że ubezpieczenie nie spełni swojej funkcji i nadwyżka roszczeń poszkodowanego ponad sumę gwarancyjną wróci do sprawcy zdarzenia z obowiązkiem jej pokrycia.
Oddzielną sprawą jest suma ubezpieczenia w ubezpieczeniach osobowych (NW, na życie). Tu co do zasady mamy pełna swobodę jej ustalania, gdyż te ubezpieczenia nie opierają się o pojęcie szkody. Suma ubezpieczenia w NW (zwana czasem limitem odpowiedzialności lub sumą gwarancyjną) lub w ubezpieczeniu na życie może być dowolnie wielka. Ubezpieczyciele stosują jednak wewnętrzne zasady akceptacji sum ponadstandardowych (np. uzależniając ją od badań lekarskich).
Pytania utrwalające:
9.Udział własny, niedoubezpieczenie i zasada proporcji
Posiadając ubezpieczenie możemy mieć tendencje do mniejszej dbałości o mienie będące tegoż ubezpieczenia przedmiotem (jest to tzw. pokusa nadużyć lub hazard moralny). Świadomość posiadania ochrony ubezpieczeniowej może powodować zachowania bardziej ryzykowne (np. przekraczanie dozwolonej prędkości). Tego rodzaju zachowaniom ma przeciwdziałać konstrukcja udziału własnego w szkodzie. Pozostawienie choćby części szkody na finansowych barkach ubezpieczonego sprawia, że ten dba o ubezpieczone mienie bardziej niż gdyby całość objęta była ubezpieczeniem. Udział własny ma oddziaływanie prewencyjne (zapobiegające zachowaniom ryzykownym).
Udziały własne konstruuje się na dwa sposoby, które niekiedy łączy się ze sobą:
Procentowy udział własny w szkodzie jest bardzo podobny do tzw. franszyzy redukcyjnej (bezwarunkowej). Należy jednak pamietać, że franszyza redukcyjna ma inna funkcje. Ma ona co do zasady zapobiegać naturalnym procesom dotyczących na przykład ładunku w transporcie (wysychanie, stężenie się) nie ma zaś funkcji prewencyjnej. Ubezpieczeniom znana jest również franszyza integralna (warunkowa). Jej stosowanie wynika z faktu, że likwidacja bardzo drobnych szkód nie jest dla ubezpieczyciela uzasadniona ekonomicznie. Chcąc ograniczyć sytuacje gdy likwidator jest wzywany do każdego „drobiazgu” wprowadza się franszyzę integralną. Franszyza ta nie zmniejszy odszkodowania, gdy szkoda osiągnie rozmiar większy niż jej wartość. Jednak szkody mniejsze pozostaną nierozpatrzone przez ubezpieczyciela (przykład: franszyza integralna w AC – 500zł, szkoda 450 zł – wypłata 0 zł; szkoda 550 zł – wypłata 550 zł).
Potrącenie części odszkodowania może mieć miejsce również w innych przypadkach. W praktyce dość często trafia się ubezpieczający przejawiający chęć „zaoszczędzenia” na składce ubezpieczeniowej (np.: potrzebna mu tylko „polisa do banku”). Ponieważ składka jest zwykle liczona od sumy ubezpieczenia może się pojawić problem niedoubezpieczenia, czyli ustalenia sumy ubezpieczenia zdecydowanie poniżej wartości ubezpieczeniowej mienia (nie ma tu znaczenia czy jest to wartość nowa czy rzeczywista). Skutki niedoubezpieczenia mogą być bardzo dotkliwe. W razie szkody likwidator zawsze jest zobowiązany wyliczyć wartość ubezpieczeniową mienia i porównać ją z sumą ubezpieczenia, gdy ta druga okaże się rażąco niższa zastosuje tzw. wypłatę proporcjonalną. Wypłata proporcjonalna oznacza, że odszkodowanie będzie zmniejszone dokładnie o procent stanowiący różnicę miedzy faktyczną wartością ubezpieczeniową mienia, a zaniżoną sumą ubezpieczenia (np. wartość budynku 200 tyś zł, suma ubezpieczenia 100 tyś zł. Szkoda 20 tyś zł - wypłata 10 tyś zł.). W OWU istnieje zwykle pewna granica błędu, jednak nie jest to więcej niż 20% (postanowienie to nazywamy klauzulą leeway).
Ponieważ jednak wartość ubezpieczanego mienia nie jest łatwa do określenia dla przeciętnego ubezpieczającego (nie ma on wiedzy rzeczoznawczej) obciążanie go konsekwencjami pomyłki lub błędu jest powszechnie krytykowane. Orzecznictwo sądowe idzie ostatnio w kierunku zakazu automatycznego stosowania proporcji w stosunku do konsumentów.
Pytania utrwalające:
10.Nadużycie umowy ubezpieczenia i sankcje ubezpieczyciela
Praktycznie każde ogólne warunki umów (OWU) ubezpieczycieli mają obszerne katalogi wyłączeń odpowiedzialności. Należy jednak pamiętać, że wyłączenia zawarte w OWU mogą jedynie konkretyzować przypadki uznane w kodeksie cywilnym za nadużycie umowy ubezpieczenia i związane z sankcją odmowy wypłaty odszkodowania. Katalog tychże nadużyć jest zamknięty i wygląda następująco:
Przypadki nadużycia umowy ubezpieczenia w skutek wadliwej deklaracji (1) i sprowadzenia zdarzenia umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa (3) stanowią w praktyce większość. Czasem pojawia się też zaniechanie ratowania (4). Tymi zajmiemy się bliżej:
Sankcje z tytułu niedotrzymania terminu zgłoszenia szkody występują bardzo rzadko, co wynika z obecnego brzmienia normy kodeksowej. Udowodnienie związku ze szkodą, umyślności lub rażącego niedbalstwa jest w praktyce bardzo trudne dla ubezpieczyciela.
Pytania utrwalające: